Hírek, információk, érdekességek, képek és videók strandröplabda versenyekről és játékosokról. És minden más, ami strandröplabdával kapcsolatos...

Strandröplabda játékszabály

A hivatalos, angol nyelvú játékszabály letölthető innen. (PDF)
A hivatalos, magyar nyelvű játékszabály letölthető innen. (PDF)



A játék jellemzői
A strandröplabdát egy hálóval kettéválasztott pályán két darab, két játékosból álló csapat játssza homokos talajú pályán. A játék célja a labda átjuttatása az ellenfél térfelének talajára, illetve az ellenfél ilyetén céljának megakadályozása.
Egy csapatnak három labdaérintés áll rendelkezésére, hogy a labdát az ellenfél térfelére átjuttassa.
A labda szervával kerül játékba: a szerváló játékos a saját térfele mögül átüti az ellenfél térfelére. A labdamenet addig folytatódik, amíg a labda talajt nem ér, "out"-ra nem megy vagy valamelyik játékos szabálytalanul játssza meg.
A labdamenetet megnyerő csapat pontot szerez. Mindig az a csapat szervál, amelyik az előző pontot szerezte. (Kivéve a játszmák első szervája.)

A pálya mérete
A pálya 16m hosszú és 8m széles, minden irányban 3-3m (akadály nélküli) kifutóval. (FIVB World Tour versenyeken 5-5m kifutó kell.)

A pálya talaja
A pálya talaja egyenletes, legalább 40 cm mély, szennyeződésektől (pl. üvegszilánk, kagyló, stb...) mentes, nem túl apró szemű (amilyen rátapad a bőrre, vagy port képez) homok. A pálya talaja nem jelenthet sérülés-veszélyt a játékosokra.

Vonalak
A pályát 5-8 cm széles vonalak veszik körbe, a térfelek között nincs vonal. (A 16 illetve 8m vonal külső szélénél van.) A vonalak lágy, rugalmas anyagúak, a színüknek élesen el kell ütnie a pálya talajától.

Nyitó zóna
Az alapvonalak mögötti terület. (A két oldalvonal meghosszabgbítása között.)

Időjárás
Az időjárás nem jelenthet veszély a játékosokra. (Gyakorlatilag villámlás esetén nem szabad játszani.)

Háló
A háló tetejének talajtól mért magassága 2,43 m a férfiaknál, 2,24 a nőknél. Az oldalvonalak fölött a háló két szélén egy-egy antenna van, 80 cm-rel a háló főlé nyúlnak.

Labda
A labda rugalmas anyagból van (bőr, szintetikus bőr vagy hasonló) és alkalmas játékra eső esetén is. A kerülete 66-68 cm, súlya 260-280g, belső nyomása 0.175-0.225 kg/cm2.

Csapatok
Egy csapat két játékosból áll, csere nincs. A legtöbb versenyen a játékosok nem kaphatnak utasításokat kivülről (pl. edzőtől).

Felszerelés
Nem szabad sérülés-veszélyes dolgokat viselni (pl. ékszerek).
Szemüveget saját felelősségre hordhat a játékos.

Játékosok
A játékosoknak ismerniük kell a hivatalos strandröplabda játékszabályokat, és aszerint kell viselkedniük. A játékosoknak el kell fogadniuk a játékvezetők itéleteit. (Felvilágosítást kérhetnek kétség esetén.)
A játékosoknak sportszerűen kell(ene) viselkedniük.

Csapatkapitány
Résztvesz a sorsoláson, aláírja a jegyzőkönyvet a mérkőzés előtt és után.

Pontozás
A mérkőzést az a csapat nyeri, amelyik két játszmát nyer.
Az első két játszma esetében az a csapat nyer, amelyik előbb eléri a 21 pontot (a harmadik játszmában 15 pont kell). Ha nincs meg legalább 2 pont különbség a 21. pontnál, akkor addig kell folytatni a jászmát, amíg kialakul a 2 pont különbség.

Sorsolás
A pénzfeldobást nyerő csapatkapitány választhat térfelet vagy eldöntheti, hogy melyik csapat kezdje a szervát. A vesztesé a megmaradó alternatíva.
A második játszma előtt az választ, aki az első sorsolást elvesztette.
Az esetleges harmadik játszma előtt új sorsolás van.

Állásrend
A játékosok a saját térfelükön belül bárhol elhelyezkedhetnek (a szerváló játékos az alapvonal mögött).

Nyitás sorrend
Egy csapat játékosai felváltva szerválnak, kivéve, ha saját szerva után nyerték meg a labdamenetet. Ilyenkor ugyanaz a játékos szervál, aki az előző labdamenetben.

Labdamenet
A labdamenet a játékvezető sípjával kezdődik és azzal fejeződik be.

A labda "bent" van
Ha a labda a térfelen belül érinti a talajt. Ha hozzáér valamelyik vonalhoz, az is "bent" van.

A labda "kint" ("out") van
Ha a labda a pályán kívül  érinti a talajt.
Érinti az antennát vagy a hálót illetve a hálótartó oszlopokat az antennán kívül.
Ha szerva vagy a csapat 3. érintése után a két antenna közötti területen kivül halad át a háló síkján.
Ha külső tárgyat vagy személyt érint.

Labdaérintések
A csapatnak összesen három érintésből (a sánc is beleszámít) kell visszajuttatnia a labdát az ellenfél térfelére.
Nem szándékos labdaérintés is labdaérintésnek számít.
Ugyanaz a játékos nem érhet kétszer egymás után a labdához. (Kivéve sánc után.)

Egyidejű labdaérintés
Ha két csapattárs egyszerre érinti a labdát, az két érintésnek számít, de szabályos.
Ha a háló fölött, két ellenfél között történik egyidejű labdaérintés, akkor annak a csapatnak, amelyiknek a térfelére kerül a labda, még van három érintésre lehetősége.

Segítség igénybevétele
A játékosok fizikailag nem segíthetnek egymásnak (pl. megemeli csapattársát ütés előtt) a labdaérintésben. Illetve tárgyak segítségét sem vehetik igénybe. Ellenben a játékos visszatarthatja csapattársát attól, hogy hibát kövessen el. (pl. hogy megérintse a hálót)

Labdaérintés
A labdát bármely testrésszel meg lehet játszani.
A labdaérintésnek elpattanónak kell lennie, nem szabad dobni vagy megfogni. Kivétel erős támadás kivédésénél (ilyenkor egy pillantra meg lehet tartani a labdát kosárérintéssel), illetve háló felett az ellenfelek egyidejű érintéséből fakadó "tartott labda" esetén.
A labdát egyidejüleg több testrésszel is lehet érinteni, ha az érintések egyidejűek. Kivéve sánc esetén, ilyenkor több érintés is megengedett, ha egy akció alatt történik. Illetve kivéve a csapat első érintése esetén (itt is egy akció esetén).

A labda az antennán kívül keresztezi a háló síkját
Ha a labda részben vagy teljesen a szabálytalan áthaladási (antennán kívüli) téren keresztezi a háló síkját, az ellenfél kifutójából visszajátszható a három csapatérintésen belül, ha a visszajátszott labda a játéktér ugyanazon oldalán, ismét a szabálytalan áthaladási
(antennán kívüli) téren keresztezi a háló síkját. Az ellenfél az ilyen akciót nem akadályozhatja meg.

Labda a háló alatt
Ha a labda teljes terjedelmével áthalad a háló alatt, akkor "kint" van.

Hálót érintő labda
A labda érintheti a hálót.

Labda a hálóban
A hálóba került labda megjátszható a három érintésen belül.
Ha a labda elszakítja a hálót vagy áthalad azon, a labdamenetet újra kell játszani.

Átnyúlás a háló fölött
A blokkoló játékos átnyúlhat a háló fölött, ha nem avatkozik játékba a támadó érintés előtt.
A támadó játékos átnyúlhat a háló fölött, ha a támadó mozdulatot még saját térfelén kezdte meg.

Behatolás az ellenfél térfelébe
A játékos behatolhat az ellenfél térfelébe, ha nem akadályozza az ellenfelet.

Háló érintése
Tilos a hálót vagy antennát megérinteni.
A hálót tartó kötelek vagy oszlop érnitése megengedett, ha ezzel a játékos nem befolyásolja a labdamenetet.
Ha a háló érintése egy hálóba ütött labda következményeként történik.
A játékos haja beleérhet a hálóba.

Nyitás
A labdát a soron következő játékosnak egy kézzel vagy karral kell játékba hoznia a nyitó zónából.

Nyitás sorrend
Az első nyitás a sorsolás alapján eldöntött csapaté.
Ha a nyitó csapat nyeri a labdamenetet, akkor ugyanaz a játékos szervál, aki az előző labdamenetben is szervált.
Ha a fogadó csapat nyeri a labdamenetet, akkor a csapatnak az a játékosa szervál, aki legutóbb nem szervált.

Nyitás végrehajtása
Szervánál a játékos szabadon mozoghat a nyitó zónában. A nyitó érintés pillanatában, vagy a
felugorva végrehajtott nyitásnál az elugráskor a szerváló játékos nem érintheti sem a pályát
(beleértve az alapvonalat is), sem a nyitó zónán kívüli területet. Nyitást követően beléphet vagy talajra érkezhet a pályán vagy a nyitó zónán kívül. A nyitás pillanatában a lába nem lehet a vonal alatt.
A játékvezető sípjele után 5 másodpercen belül kell végrehajtani a nyitást.
Ha a játékos feldobja vagy elengedi a labdát, akkor a nyitást megkezdettnek kell tekinteni.

Takarás
A nyitó játékos csapattársa nem takarhatja el a rálátást az ellenfél elől a nyitó játékosra vagy a labda
röppályájára. Ilyenkor az ellenfél kérésére szabaddá kell tenni a rálátást.

A támadóérintés hibái
A játékos az ellenfél térfelében érinti meg a labdát
A játékos "out"-ra üti a labdát
A játékos ujjheggyel érinti a labdát, kivéve kiefszített ujjak esetén.
A játékos támadó érintést hajt végre az ellenfél nyitásán, úgy, hogy a a labda teljes terjedelmével a háló szintje fölött van.
A játékos a támadó érintést kosárérintéssel hajtja végre és a labda röppályája nem merőleges a vállak vonalára, kivéve feladás esetén.

Sánc (blokk)
Sánc után bármelyik játékos hozzáérthet a labdához, beleétve azt is, aki sáncolt.

Sánc az allenfél térfelén
A sáncoló játékos átnyúlhat a háló fölött, ha nem avatkozik játékba a támadó érintés előtt.

Sánc hibák
Nyitást nem szabad sáncolni
A labda a sánról "out"-ra megy.

Időkérés
Minden csapatnak játszmánként (kivéve a 3. játszmát) egy-egy 30 másodperces időkérése van.
Amikor a játszmán belüli összpontszám 21, akkor automatikus, "technikai" időkérés következik. (Kivéve a 3. játszmát.)

Sérülés
Komoly sérülés esetén a sérült játékosnak 5 perc felépülési ideje van. Egy játékos egyszer élhet ezzel a lehetőséggel a meccs során.

Külső beavatkozás
Külső beavatkozás esetén a játékot meg kell állítani, és a labdamenetet újra kell játszani.

Térfélcserék
Az  1. és a 2. játszmában minden 7. pont után, a 3. játszmában minden 5. pont térfelet cserélnek a csapatok.